Vissa målare söker under en hel livstid efter den fulländade bilden. Clara Gesang-Gottowt, emellertid, är förvisso en säker målare som i sin examensutställning presenterar en serie tekniskt sofistikerade målningar, men i själva verket är hennes utställning en uppvisning av ett konsekvent genomfört experiment. Den 27-åriga konstnären har nämligen sedan 2007 i olika serier undersökt betingelserna under vilka vi accepterar en bild som bild. Först i relation till fotografiska förlagor, sedan med hjälp av geometriska mönster når hon sina sparsmakade, ekonomiska arrangemang i vilka kompositionen inte spelar huvudrollen utan det störningsmoment som går på tvärs mot den. Så motverkas till exempel ett figurativt motiv av en fond av expressiva gester, en sträng geometri sällar sig till en ditkastad fläck – eller så rider en sagofigur in över ett abstrakt bildfält. Varje lyckad målning betraktas som en uppfordran att genast pröva det fungerande receptets raka motsats, och framträder en utställning av suggestiva målningar med den gemensamma nämnaren att de varnar för en stereotyp förtröstan på det konstnärliga objektet. Måleri är en process, säger Clara Gesang-Gottowt. Och då avser hon inte bara sitt eget arbete, utan också betraktarens.  

– Gerrit Gohlke, kritiker och curator, 2013

 

www.gesang-gottowt.se

   

Foto: Petter Letho                                                                                     

Högupplöst bild 1
Högupplöst bild 2
Högupplöst bild 3
Högupplöst bild 4
Högupplöst bild 5 

  118U0950_s
  
118U0926_s
  
118U0949_s
 
118U0930_s
 
118U0953_s