Mejan Arc visar projektarbeten som studenter på kurserna i Arkitektur, Restaureringskonst och Konst & Arkitektur bedrivit under läsåret 2012/13, på Galleri Mejan och MDT.

Mejan Arc är ett kritiskt forum för arkitektur-, stadsbyggnadsstudier och konst som lyfter aktuella samhällsfrågor och kopplar dem till en arkitektonisk och urban diskurs. Mejan Arc erbjuder ettåriga utbildningar på en avancerad nivå inom tre olika kurser: Resources/ Arkitektur, Restaureringskonst och Konst & Arkitektur.

PlatsGalleri Mejan, Excersisplan 3 (mitt emot Moderna Museets entré).
Se karta

Vernissage och öppettider Galleri Mejan
Vernissage den 23 maj, kl. 16-20.
Utställningarna pågår till den 2 juni.
Öppettider: vardagar 12-18 och lör-sön 12-17

Alla kurser ställer ut på Galleri Mejan. Kursen Konst & Arkitektur ställer även ut på MDT (Moderna Dansteatern) på Skeppsholmen under tiden 23-26 maj.

Vernissage och öppettider MDT
Vernissage 23/5, kl18-21 med efterföljande mingel.
Öppettider 23-26 maj: mån-fred 12-18 och lör-sön 12-17.
Kvällsöppet i samband med kvällsprogram.
Se karta

Arkitektur/ Resources – Grounds

Commoning the City  Commons in Cape Town  Goa: Found and Imagined.

Resources.Lab inbjuder till en utställning om alternativa urbana modeller och perspektiv.

Grounds är treårig studie som söker efter alternativa urbana modeller och perspektiv uppkomna ur särskilda grogrunder såsom klimat, topografi, kulturella sammanhang, resurser, ekonomier och sociala eller politiska fenomen. Resources.12 – In Search of Common Grounds har utforskat skapandet av Urban Commons som just nu äger rum inom ett krisdrabbat Europa. Resources.11 – Just Grounds undersökte Kapstaden och alternativa strategier för urban utveckling med fokus på rumslig rättvisa. Och Resources.10 – Happy Grounds riktade blicken mot den indiska västkusten och delstaten Goas tropiska nätverks-urbanitet. Tre geografiska sammanhang har skapat fortsatta undersökningar – välkommen att ta del av en pågående process.

Ansvariga för kursen i Arkitektur är professor Henrietta Palmer och vik adjunkt Katarina Nitsch.

katarinanitsch

yvanikhlef_liten_2

 Vänster:  Yvan Ikhlef, Resources.Lab: Commons in Cape Town. Höger: Gustav Fridlund och Katarina Nitsch, Resources.Lab: Commons in Cape Town

 Pressmaterial från kursen i Arkitektur: Grounds: Commoning the City / Commons in Cape Town / Goa: Found and Imagined

Restaureringskonst - Modernism at risk
Restaurering & transformation av det moderna arkitekturarvet

Restaureringskonst vid Mejan Arc har läsåret 2013/2013 arbetat med bevarande och förnyelse av modernismens arkitektur. Dagens förändringstryck är ett hot mot efterkrigstidens byggnadsmiljöer. 20 studenter har arbetat i fyra grupper med studieobjekt i Stockholm. Vi har studerat skolbyggnader: S:t Görans gymnasium och Arkitekturskolan KTH, industribyggnader: Vårby bryggeri (Spendrups) och Havregrynskvarnen på Kvarnholmen, kommunhus: Huddinge kommunalhus och Lidingö stadshus samt centrumanläggningar: Rågsved och Fruängen. Dokumentation, källstudier, analys och förslag redovisas i utställning och rapport. Vi vill väcka intresse för detta omfattande byggnadsarv som ska uppdateras och förvaltas för framtiden!

Ansvariga för kursen Restaureringskonst är professor Kerstin Barup och lektor Cecilia Sagrén

Konst & Arkitektur. Aspectivity - Seendets och avbildandets historia
Att våra begär, ideal och livsstilar skapas utifrån bilder råder det ingen tvekan om. Men vad har tekniker så som kartan, perspektivet, kameran, tryckpressen och mobiltelefonen betytt för vårt sätt att uppfatta världen? Vad innebär dessa metoder för avbildande när det handlar om kunskapsproduktion, minne och historieskrivning? Människans hjälpmedel för att finna sin väg i världen – och hur dessa redskap producerar föreställningar och sanningar – står i fokus för kursen Konst & Arkitektur: Aspectivity - The History of Seeing and Representation. Kursen har även omfattat en studieresa till Jordanien och Palestina. Resan ägde rum i samband med Qalandyia International, som är ett samarbete mellan Riwaq Biennalen och The Jerusalem Show. Studieresan organiserades och genomfördes i samarbete Riwaq, The International Art Academy Palestine och Campus in Camps. Resultat från kursens undersökningar presenteras på Galleri Mejan, MDT och Audiorama mellan 23 maj-2 juni 2013. Scrolla ner för detaljerat program.

Ansvarig för kursen i Konst & Arkitektur är vik. lektor Jesper Nordahl. Under 2012-2013 har Rebecka Thor arbetat som gästlärare på kursen.

Detaljerat program för Konst & Arkitektur på MDT:

Tors 23 maj
18.00 Öppning MDT studio 1
18.45 Jesper Nordahl och Rebecka Thor,öppnar utställningen
19:00 Läsning av Monica Aasprong (Konst & Arkitektur), Cirkelpsalm (Sirkelsalme - till Betlehem/till Jerusalem)
19.30 Performance av Sara Gebran (Konst & Arkitektur)
20.00 Performance av Linda Shamma Östrand (Konst & Arkitektur), Functional Silence
21.00 - Bar/Café/Mingel

Fred 24 maj
12.00 - 18.00 Utställningen öppen
18.00 Release av K&A publikationen
19.00 Sverigepremiär av Picasso in Palestine* (Khaled Hourani / Rashid Masharawi, 2012) Intro och Q&A med Khaled Hourani**, i samtal med Maria Lantz (konstnär/fotograf, rektor Konstfack och tidigare ansvarig för Konst & Arkitektur). Inbjudan av Khaled Hourani sker i samarbete med Konstfack.
21.00 - Bar/Café/Mingel

Lör 25 maj
12.00 - 17.00 Utställningen öppen
15.00 - 17.00 Jonas Dahlberg***: Föreläsning och screening - Hall of Mirrors
17.00 - Bar/Café/Mingel

Sön 26 maj
12.00 - 17.00 Utställningen öppen
13.00 - 17.00 Genomgång av utställningen och publikationen med Konst &Arkitektur-gruppen.

I samband med utställningen på Galleri Mejan och MDT finns ljudinstallationen Cirkelpsalm av Monica Aasprong (Konst & Arkitektur) i samarbete med Aron Kullander-Östling på Audiorama (dörren bredvid MDT studio 1). Öppettider: torsdag den 23 kl 18-21 och lördag den 25 kl 12-15.

Konst & Arkitektur. Aspectivity: Anna Lyhagen, Annika Olofsdotter Bergström, Britta Lundin Forestier, Cecilia Järdemar, Jacquelyn Davis, John Håkansson, Klara Källström, Lina Persson, Linda Shamma Östrand, Mandana Moghaddam, Marika Heidebäck, Mirjam Johansson, Monica Aasprong, Philipp Gallon, Sara Gebran, Åsa Andersson Broms, Åsa Hällgren Lif.

*FIlm: Picasso in Palestine. On June 24 2011, a unique exhibition opened at the International Academy of Art Palestine (IAAP) in Ramallah. For the first time in history, an original painting by Pablo Picasso was shown in the West Bank, on the initiative of the artist Khaled Hourani. Buste de Femme (1943) one of the most iconic works from the collection of a contemporary art museum in Eindhoven, traveled across many visible and invisible borders to reach Ramallah. What happens to a painting by Picasso when it crosses cultural and political borders? Does it change its meaning on route? Do certain places have different potential to excite responses to a work of art? These are questions discussed by Khaled Hourani. The filmmaker Rashid Masharawi accompanied the journey of Buste de Femme from Eindhoven to Ramallah which involved two years of planning and negotiation. As a witness and participant, he narrates his view of the journey and the challenges that accompanied the project since its inception.

**Khaled Hourani was born in 1965 in Hebron, Palestine, Khaled Hourani is an active Palestinian artist, curator, and art critic. He attained a BA in History from Hebron University and was awarded the title of Cultural Management Trainer by Al Mawred Culture Resource and the European Cultural Foundation (Egypt). He has participated in numerous residencies and workshops worldwide including Geneva, Braziers, Bristol, and Egypt. He has also had several solo exhibitions locally and internationally and participates frequently in-group exhibitions. Khaled Hourani is one of the overseers and enthusiasts of the project of founding the International Academy of Art Palestine in cooperation with the Oslo National Academy of the Arts.  Khaled Hourani is currently the Arts Director for the project to establish the International Academy of Art Palestine.

 ***Jonas Dahlberg (b. 1970) lives and works in Stockholm Sweden. He studied architecture at Lunds Technical High School from 1993 to 1995. From 1995 to 2000 he studied art at Malmö Art Academy where he received his M.F.A. in 2000. Since 2000 he has developed a series of videos that primarily consist of slow movements through architectural spaces. The videos are created by building miniaturized architectural sets that are filmed through experimental methods. In addition to video and video installation, his practice includes public art works, sculptures, commissions, book projects and photography. Jonas Dahlber has had several solo exhibitions i Sweden and abroad and participates frequently in group exhibitions.In June 2012, Dahlberg's concept and set design for an opera production of Guiseppe Verdi's Macbeth debuted at the Grand Theatre in Geneva.

Al_Manara_Square_web